Katri Merisalu
Toitumisnõustaja

Seened – kõige kasulikumad kuivatatult

Tervis • 22 August, 2018
Inimesed on seeni osanud hinnata juba kiviajast saadik. Seened olid delikatessi ja ravimina tuntud nii Babüloonias, Vana-Kreekas kui ka Vana-Roomas. Eesti metsades leidub ligi 300 liiki söödavaid seeni.

Kõige rohkem toitaineid saab kätte kuivatatud ning jahvatatud seentest

Seente kuumtöötlemine vähendab neis olevate toitainete sisaldust, seepärast tasub seeni mõnikord hoopis kuivatada. Enne kuivatamist on oluline seened puhastada, kuid kindlasti ei tohi neid pesta – pesemine muudab seened nätskeks. Seente puhastamisel tuleb kasutada niisket lappi või spetsiaalset harja, et eemaldada üleliigne mustus. Pane tähele, et kuivatamiseks ei sobi ussitanud ja vanad seened! Kuivatatud seened saab pulbriks jahvatada näiteks kohvimasinas. Saadud seenepulbrit tasub aga kasutada söögi valmistamisel, kuna see soodustab toitainete omastamist ning annab roogadele hea maitse.

Seened sisaldavad mineraale

Seentes leidub peale makrotoitainete ka mikrotoitaineid. Näiteks on seentes tsinki, vaske, mangaani ja seleeni. Need mineraalid on kasulikud südame-veresoonkonna tervisele. Tsink aitab tugevdada immuunsussüsteemi, tunda paremini lõhnu ja maitseid ning eriti kasulik on tsink meestele, kuna mängib tähelepanuväärset rolli mehe viljakusel.

 Alkoholi joomine ja seente söömine ei sobi kokku

Alkoholi tarbimine ja seente söömine on omavahel biokeemiliselt sobimatud. Seda sellepärast, et alkohol raskendab seente seedimist ja nendest toitainete omastamist. On leitud ka seeneliike, mis koos alkoholiga võivad põhjustada mürgitusi. Inimestel on seeni raske seedida, täpsemalt ei lõhusta meie organism kõige efektiivsemalt seente rakumembraane, sest neis on palju fungiini sisaldavaid kiudaineid, ligniini ja kitiini.


Populaarsed artiklid

Sinu parema teenuse tagamiseks kasutame sellel lehel küpsiseid. Külastades lehekülge nõustud küpsiste kasutamistingimustega.