Katri Merisalu
Toitumisnõustaja

Seen - aminohapete ja B-vitamiinide allikas

Tervis • 22 August, 2018
Seened on täiesti omaette liik, mis ei kuulu ei taime- ega loomariiki. Inimese eellased korjasid ja sõid seeni juba kiviajal.

Ka eestlaste toidulauale on seened kuulunud juba iidsetest aegadest – seda nii värskelt, soolatult, marineeritult, kuivatatult ja harva ka hapendatult. Samuti on seentest saanud paljude teiste roogade koostisosa.

Seentes on olemas kõik inimesele vajalikud aminohapped

Seente kohta on rahvapäraselt levinud sellised hellitavad nimed nagu ’’metsa liha’’ või ’’seened kui ühe jalaga liha’’. Tõsiasi on aga see, et seente toiteline ja energeetiline väärtus on suhteliselt väike ning lihaga neid otseselt võrrelda ei saa. Valke leidub värsketes seentes vaid 2% – 6%. Kõige valguvaesem on värskete seente jalaosa, valgurikkam aga seenekübar. Teine lugu on kuivatatud seentega, mille puhul on toitainete kontsentratsioon suurem kui värsketes. Valgurikaste seente hulka kuuluvad puravikud, šampinjonid, sirmikud ja mürklid.

Märkimisväärne on söögiseente puhul see, et neis on olemas kõik inimesele vajalikud aminohapped. Seened sisaldavad näiteks sellist aminohapet nagu glutamiinhape, mis toetab ajutegevust ja aitab lihastel taastuda.

Seened sisaldavad vähe kaloreid

Sajagrammine seeneportsjon annab inimesele umbes 9kcal – 50kcal. Seda sellepärast, et kõik seeneliigid sisaldavad külluslikult vett (84% – 93%). Süsivesikuid leidub seentes tagasihoidlikult – kõigest  1% – 3%. Küll aga sisaldavad seened sellist süsivesikut nagu glükogeen, mida inimese organism omastab väga efektiivselt.

Seened sisaldavad palju B-grupi vitamiine

Seentes leidub B2-vitamiini ehk riboflaviini, mis on kasulik vitamiin silmade tervisele. Veel on seentes B9-vitamiini, mida tuntakse ka folaatide nime all. Folaadid toetavad närvisüsteemi efektiivset funktsioneerimist. Seentes leiduv B1-vitamiin ehk tiamiin on vajalik aga maomahla tootmiseks, et tagada normaalne ainevahetus. Seened on head B3- ja B5-vitamiini allikad, mida meie keha vajab selleks, et parandada kolesterooliringlust ja aktiveerida ainevahetust. Lisaks B-grupi vitamiinidele sisaldavad mitmed seeneliigid veel A-, D- ja C-vitamiine.


Populaarsed artiklid

Sinu parema teenuse tagamiseks kasutame sellel lehel küpsiseid. Külastades lehekülge nõustud küpsiste kasutamistingimustega.