Katri Merisalu
Toitumisnõustaja

3 põhjust miks süüa rohkem kartulit

Tervis • 16 August, 2018
Eestlastele on kartul endiselt üks olulisemaid süsivesikute allikaid leiva kõrval. Kahjuks on eestlaste puhul näha ka, et paljud ei hinda enam kartuli väärtust ja selle tärkliserikka süsivesiku asemel valitakse rohkem riisi ja nisumakaroni.

Võib arvata, et kartuli tervislikkuse maine on rikkunud nooremate inimeste puudulik teadmine kartuli toiteväärtuse kohta. Samuti mängib rolli, kui hästi tuntakse erinevaid kartulisorte – oskus neid õigesti valida ja toiduvalmistamisel kasutada.

Kartul toetab südame tervist

Kartul sisaldab mitmeid toitaineid, mis toetavad südame tervist. Näiteks on kartul väga hea kaaliumi allikas, mida meie organism vajab närviimpulsside edasikandmiseks, happe-aluse tasakaalu tagamiseks veres ja süsivesikute normaalseks ainevahetuseks. Kaalium on vajalik lihaste ja südame tõrgeteta tööks ja ning ühtlasi hoiab see ka vererõhu kontrolli all.

Kartuli söömine annab energiat

Kartul sisaldab süsivesikuid peamiselt tärklise kujul. Süsivesikud on organismi jaoks esmane energiaallikas. Inimese keha toodab kartulist saadud süsivesikud seedesüsteemis hõlpsalt glükoosiks, mida keha ja aju vajavad kütuseks ning organismi efektiivseks toimimiseks – kui inimese organism ei saa piisavalt energiat süsivesikutest, hakkab keha glükoosi tootma hoopis kehavalkudest. Selle tagajärjel võib organismi kaitsevõime erinevatele keskkonnateguritele langeda.

Eesti riiklike toitumissoovituste kohaselt:

  • peavad süsivesikud katma kogu päevasest tarvitavast toiduenergiast 50-60%;
  • on kartulit soovituslik süüa pigem esimeses päeva pooles kui õhtusöögiks;
  • tervisliku kartuliroa valmistamiseks ei tasu kartulit praadida ohtras õlis või fritüüris (friikartulid ja kartulikrõpsud) ega lisada kartulitoidule rasvast kastet nagu majonees;
  • kõige enam kasulikke toitaineid saab kartulist kätte, kui seda töödelda aurutamisega ja süüa koos koorega.

C-vitamiin ja oksüdatiivne stress

Meie keha ei suuda C-vitamiini ise sünteesida. Selle pärast on oluline jälgida, et igapäevases toidumenüüs oleks seda vitamiini piisavalt. Üheks heaks C-vitamiini allikaks ongi värske kartul. C-vitamiin on efektiivne antioksüdant, mis võitleb vabade radikaalide poolt põhjustatud oksüdatiivse stressi vastu – oksüdatiivne stress võib põhjustada või süvendada selliseid haigusi nagu vähktõbi, südame-veresoonkonna haigused, diabeet ja närvisüsteemi kahjustavaid terviseprobleeme (Alzheimeri ja Parkinsoni tõbi).


Populaarsed artiklid

Sinu parema teenuse tagamiseks kasutame sellel lehel küpsiseid. Külastades lehekülge nõustud küpsiste kasutamistingimustega.