Katri Merisalu
Toitumisnõustaja

Mis on seleen?

Tervis • 23 November, 2020
Tänaseks on teadlased teinud kindlaks, et seleen (Se) on inimorganismile hädavajalik mineraal. Inimese organism seleeni ise sünteesida ei oska ja seetõttu peame selle aine kätte saama toiduga.

Taimed omastavad mineraalaineid mullast, seega sõltub taimes olev seleeni kogus kasvupinnasest ja väetamisest.

Seleeni sisaldus kalades sõltub nende elukohast. On märgatud, et Atlandi ookeani ja Vahemere kalades on seleeni rohkem tänu vulkaanilisele tegevusele.

Seleeni on vaja enam kui 25 ensüümi (selenoproteiini) tootmiseks inimkehas. Mitmed neist on olulised kilpnäärme funktsioneerimiseks, immuunsüsteemi toimimiseks ja meeste viljakuse tagamiseks. Seleen mõjub kehas tugeva antioksüdandina ja on oluline naha, küünte ja juuste ilusaks ning terveks välimuseks.

Eesti mullas on vähe seleeni

Eestlased peaksid eriti hoolikalt tähelepanu pöörama seleeni tarbimisele, kuna meie mullas on seda ainet minimaalselt. Seleeni pikalt uurinud Tallinna Tehnikaülikooli keemiainstituudi vanemteadur Anu Viitak kinnitab, et nende väheste uuringute põhjal, mis on tehtud seleeni sisalduse kohta eestlaste veres, on seda ühendit meie veres vähe.

Seleen on seotud viljakuse ja hea immuunsusega

Seleeni leidub inimkehas kõige rohkem maksas, neerudes, lihastes ja spermatosoidides. See toitaine on hädavajalik normaalseks spermatogeneesiks – on tõestatud, et seleen toetab meeste kehas seemnerakkude tootlust ja mängib olulist rolli mehe viljakuses. Meeste organism vajab seetõttu rohkem seleeni kui naiste oma.

Seleeni kogus organismis mõjutab samuti seda, kas viirushaiguste perioodil inimene haigestub ning kui raskelt haiguse läbi põeb. Mõned uuringud väidavad, et piisav seleeni tarbimine aitab ennetada vähkkasvajaid ja südame-veresoonkonnahaigusi. Piirkondades, kus pinnases on rohkem seleeni, on ka vähem vähihaigeid.

Seleenirikkad toidud

Head seleeniallikad on õllepärm (elavas õlles), maks, kala, krevetid, krabid, täistera teravili, sibul, küüslauk, parapähklid, Kreeka pähklid, päevalilleseemned, tailiha, muna, mõned vetikad.

Seleenipuuduse tunnused

Seleenipuuduse riskiteguriteks loetakse Põhja-Euroopas elavaid inimesi, veganeid, südame-veresoonkonnahaiguste ja teiste krooniliste haiguste põdejaid, suitsetajaid, alkoholiga liialdavaid inimesi, antibeebipillide kasutajaid ning vanureid.

Seleenipuuduse sümptomiteks on:

  • lihaste valulikkus ja nõrkus
  • kilpnäärme alatalitlus
  • isutus
  • nägemisvõime halvenemine
  • meestel esinevad probleemid viljakusega

Tähelepanu! Enne kui hakkad seleeni toidulisandina juurde võtma, on mõttekas teha test, mis näitab, kui palju sinu veres seleeni leidub. Testi saab teha Synlabis või perearsti kaudu.


Populaarsed artiklid

Hea teada

Teabe viimase 30 päeva jooksul kehtinud madalaima hinna kauasäilivate kaupade kohta leiate kodulehelt.