Rimi edusammud puurivabade munade jaemüüjaks saamise suunas

21 Veebruar, 2024
ICA gruppi kuuluv Rimi Baltic on pühendunud õiglasele ja vastutustundlikule kaubandusele. 2017. aasta lõpus kinnitas meie juhtkond memorandumi allkirjastamisega Rimi Balticu pühendumist loomade heaolu standarditele.

Meie pühendumine 

ICA gruppi kuuluv Rimi Baltic on pühendunud õiglasele ja vastutustundlikule kaubandusele. 2017. aasta lõpus kinnitas meie juhtkond memorandumi allkirjastamisega Rimi Balticu pühendumist loomade heaolu standarditele. Dokument kajastab ka meie eesmärki müüa tulevikus ainult puurivabade kanade mune. See on ambitsioon, millele Rimi jätkuvalt pühendub. 

Meie eesmärk on ühtaegu õnnelikud kanad, rahulolevad kliendid ja taskukohased munad kõigile.  Rimi Baltic juhindub oma üleminekuprotsessis nendest põhiprintsiipidest: 

  • Oleme pühendunud sellele, et meie värskete munade sortiment oleks pärit puurivabadelt kanadelt, nii meie enda kui ka tarnijate kaubamärkide toodetes. 
  • Meie kanamunade sortimendi ümberkujundamise kava võtab arvesse nii kohalikku päritolu, mis on meie jätkusuutlikkuse programmi üks põhisammastest, kui ka klientide hinnatundlikkust. 
  • Teeme koostööd munatootjatega.  

Üleminek puurivabade kanade munadele  

Munad liigitatakse vastavalt sellele, kuidas kanasid kasvatatakse: 

  • nr 0 (mahepõllumajanduslik) tähendab, et kanad on kasvatatud mahepõllumajanduslikult ja välitingimustes. 
  • nr 1 (vabapidamine) tähendab, et kanadele on ette nähtud vabaõhuala. 
  • nr 2 (laudaolud) võimaldab liikumist laudas. 
  • nr 3 (puuris) tähendab, et kanad peavad olema piiratud ruumiga puuris. 

Alates 2018. aastast keskendub Rimi Baltic strateegiliselt puurivabade kanade munade sortimendi arendamisele, minnes üle ainult nr 0, 1 ja 2 munade müügile. 

Linda Jākobsone, Rimi Balticu kategooriajuhtimise direktor värske toidu alal ütleb:  

"Alates 2018. aastast on Rimi Baltic keskendunud strateegiliselt üleminekule puurivabade munade jaemüüjaks, vähendades järk-järgult nr 3 munade turuosa meie sortimendis. 2017. aastal võetud ambitsioon ei ole ainult plaan paberil - juba praegu astume konkreetseid samme nii omamärgitoodete osas kui ka partnerluses tarnijatega. Meie eesmärk on õiglane ja vastutustundlik kaubandus ning jätkusuutlikkuse järgmise taseme saavutamine, seega astume väikeseid, kuid sihikindlaid samme parema homse poole, priotiseerides nii kohalikkust kui taskukohaseid valikuid meie klientidele. Oleme kindlad, et just koostöös kohalike tootjate ja teiste sidusrühmadega saavutame oma ambitsioonid."  

Vaatamata hiljutistele majanduslikele väljakutsetele on puurivabade kanade munade osakaal meie sortimendis kasvanud ja ületab 60%.  

Eestis on puurivabade kanade munade osakaal sortimendis kasvanud 47%-lt 2022. aastal 64%-ni 2023. aastal. Rohkem kui pool (55%) puurivabade kanade munade sortimendis on nr 2.  

Lätis on puurivabade munade osakaal püsinud alates 2021. aastast stabiilselt kuni 70%. Rimi Läti on laia nr 1 munade sortimendiga, kusjuures enamik (75%) on pärit kohalikelt põllumajandustootjatelt. Nr 1 munad moodustavad kuni 58% kogu puurivabade munade sortimendist.  

Leedus on puurivabade munade osakaal olnud viimastel aastatel stabiilselt üle 60% - 61% aastal 2023 (võrdluseks - 61% aastal 2022). Enim nõutakse puurivabade kanade munade sortimendis nr 2, mis moodustab 64% kõigist puurivabade toodete sortimendist.  

Klientide nõudlus 

Balti turu hinnatundlikkuse tõttu eelistab enamik kliente endiselt nr 3 mune. Siiski võime uhkusega öelda, et viimase kahe aasta jooksul on Rimi Balticu nr 3 munade müügimahud märkimisväärselt, tervelt 24% võrra vähenenud. Lisaks on nõudlus õrrekanade munade järele viimastel aastatel pidevalt kasvanud - nr 2 munade müügimahud on kasvanud poole võrra (+50%) võrreldes 2020. aastaga ja 2023. aasta jooksul õnnestus müüki 4% võrra kasvatada. Ka nõudlus nr 1 munade järele kasvas pidevalt kuni 2022. aastani, mil Rimi kliendid hakkasid märkimisväärse inflatsiooni tõttu valima odavamaid alternatiive.  

Sellest tulenevalt vähenes 2023. aastal vabalt kasvatatud kanade munade müük võrreldes 2021. aastaga 36%, kuid nõudlus mahemunade järele, mis moodustavad jätkuvalt väikseima osa munade kogumüügist, ei ole viimastel aastatel oluliselt muutunud. 

Eestis hakkasid ostjad 2023. aastal säästma, mistõttu nõudlus mahemunade järele langes järsult. Samas kasvas nõudlus nr 2 munade ja ka nr 3 munade järele. 

Samuti hakkasid ostjad Lätis 2023. aastal rohkem raha kokku hoidma, kusjuures kõige rohkem langes nõudlus mahemunade ja vabapidamismunade järele, samas kui nõudlus nr 2 ja nr 3 munade järele jäi 2022. aastaga sarnaseks.  

Leedus aga ei vähenenud 2023. aastal nõudlus mahemunade järele ja majandusraskuste ajal see isegi suurenes. Nõudlus nr 1 munade järele vähenes märkimisväärselt – see on tänaseks peaaegu poole väiksem. Nõudlus nr 2 ja nr 3 munade järele seevastu veidi suurenes. 

Rimi omamärgimunad 

Praegu hõlmab Rimi omamärgitoodete sortiment kõigi kategooriate mune (0, 1, 2 ja 3). 2023. aastal vähendasime omamärgitoodete seas puurikanade munade arvu: Lätis 7-lt 6-le, Eestis 5-lt 4-le ja Leedus jäi alles vaid 4 toodet. Edasi vaadates oleme 2024. aastal jätkuvalt pühendunud puurikana munade tooteartiklite edasisele vähendamisele kõigil kolmel Balti turul. Lisaks võtame oma pakenditel kasutusele spetsiaalsed ikoonid, mis aitavad klientidel puuris ja puurivabalt pakutavaid valikuid hõlpsasti eristada. 

Ühendame jõud muutuste nimel 

Kaalutletud ülemineku tagamiseks peame avatud dialoogi ja teeme koostööd kohalike munatootjate ja valitsusväliste loomakaitseorganisatsioonidega. Rimi Baltic seab kohaliku majanduse toetuseks esikohale kohalikud tarnijad, kel on meie üleminekus puurivabadele munadele oluline roll. Seetõttu on meie koostöö Balti turuliidri Balticovo ja teiste kohalike tootjatega ülemineku lahutamatu osa. Ettevõte on juba investeerinud üle 40 miljoni euro puurivabade ja vabapidamisel olevate kanafarmide arendamisse ning kavatseb täielikult puurivabale tootmisele üle minna 2027. aastaks, kusjuures olulised investeeringud ja ehitustööd on kavandatud aastateks 2024 ja 2025. Loomulikult mängivad meie tootevaliku kujundamisel olulist rolli ka väiksemad munatootjad, sealhulgas kohalikud põllumajandustootjad, eriti mahe- ja vabapidamismunade tooteartiklite puhul. 

Vaadates 2024. aastasse 

2024. aasta jooksul plaanib Rimi Baltic välja töötada loomade heaolu poliitika, vaadates läbi olemasolevad loomade heaolu nõuded tarnijate ja sortimendi valikul. Poliitika peab olema dokument, milles sätestame Rimi Balticu seisukoha loomade heaolu osas ning loetleme üksikasjalikud nõuded ja soovitused tarnijatele sortimendi valikuks munade, liha, kosmeetika, rõivaste ja muude tootekategooriate puhul. Poliitika kehtib nii omamärgiga toodete kui ka tarnijate omanduses olevate kaubamärkide kohta. Munade puhul sisaldab poliitika suuniseid, kuidas vältida puurikanade munade lisamist sortimenti. 

Oma eesmärgi saavutamiks üleminekul puurivabadele munadele plaanib Rimi Baltic 2024. aasta jooksul ka järgmist: 

  • Vähendada veelgi puurikanade munade osakaalu meie sortimendis; 
  • Laiendada omamärgitoodete sortimenti puurivabade kanade munade valikute abil;
  • Võtta omamärgitoodete pakenditel kasutusele teadlikust suurendavad märgised; 
  • harida kliente erinevate munakategooriate osas;
  • käivitada esimesed Rimi kauplused, mis pakuvad ainult puurivabade kanade mune; 
  • ühendada meid kui jaemüüjat kohalike tootjate ja loomaaktivistidega, et ühiselt saavutada seatud eesmärk;
  • avaldada veebilehel ajakohastatud teavet edusammude kohta puurivabade kanade munade jaemüüjaks saamisel. 

Populaarsed artiklid