Katri Merisalu
Toitumisnõustaja

Vitamiinide- ning kiudaineterohke avokaado

Tervis • 15 Märts, 2018
Avokaado on pärit Kesk-Ameerikast ja Mehhikost. Nendest pirnikujulistest puuviljadest võib leida suisa 20 erinevat toitainet, mis on tervisele vajalikud ja kasulikud.

Rikkalikult on avokaadodes kaaliumi, K-, C- ja E- vitamiini, samuti folaati ja B-grupi vitamiine nagu B6 ja B5. Väikestes kogustes sisaldavad avokaadod veel magneesiumi, mangaani, vaske, rauda, tsinki, fosforit, A-vitamiini, tiamiini, riboflaviini ja niatsiini. Samuti sisaldavad avokaadod märkimisväärses koguses kiudaineid.

Tervema südame nimel

Avokaadod on äärmiselt rasvarikkad ning enamus sellest rasvast on oleiinhape. Oleiinhape on monoküllastumata rasvhape, mida leidub ka oliiviõlis. Teadlased usuvad, et just oleiinhape on see, mis teeb oliiviõlist südame tervisele ühe kasulikuma õli. Oleiinhappel on samuti põletikku vähendav toime. Avokaados leiduvad rasvad on väga kuumakindlad – sellepärast on avokaadoõli hea tervislik valik küpsetamiseks ja praadimiseks.

Avokaadod sisaldavad betasitosterooli, mis aitab säilitada tervet kolesteroolitaset. Teaduslikud uuringud on tõestanud, et avokaadode söömine aitab märgatavalt vähendada kolesteroolitaset; alandada veres leiduvaid triglütseriide lausa 20%; tuua alla LDLi ehk ‘‘halba kolesterooli’’ tervelt 22% ning tõsta HDLi ehk hea kolesterooli taset 11%. Tänu nendele omadustele aitab avokaadode söömine ennetada ateroskleroosi.

Avokaado sisaldab rohkem kaaliumi kui banaan

Südame tervisele aitab kaasa, et avokaadod sisaldavad märkimisväärses koguses kaaliumi, mis mõjub veresoontele ja arteritele laiendavalt ning lõdvestavalt. Avokaadode söömine aitab ennetada hüpertensiooni ehk kõrget vererõhku.

Lisaks aitab kaalium närvisüsteemil tõrgeteta töötada ja kontrollib lihaste kokkutõmbeid, tasakaalustades niiviisi ka vedelike tasakaalu kehas. Tänu avokaadode suurele kaaliumi sisaldusele aitavad need puuviljad ennetada neerupuudulikust.

Avokaadod sisaldavad märkimisväärses koguses kiudaineid ja on väga kasulikud seedimisele

100-grammises avokaadoportsjonis on kiudaineid umbes 7 grammi, mis on 27% soovitatavast päevasest kogusest. Kiudained omakorda jagunevad lahustuvaks ja lahustumatuks. Ligi 25% kiudainetest on avokaados lahustuvad ja umbes 75% lahustumatud. Lahustuvad kiudained toidavad häid ja kasulike baktereid inimese soolestikus, mis hoiavad organismi mikrofloora tasakaalu. On avastatud, et ülekaalulistel ja rasvunutel on vähem ‘‘häid’’ soolestikubaktereid kui tervislikus kaalus olevatel inimestel. Seega võib avokaado lisada nende toiduainete hulka, mis aitavad tervislikult kaalu langetada ja hoida soolestiku mikrofloora tasakaalus.

Avokaados leidub antioksüdante, mis kaitsevad silmade tervist

Antioksüdandid nagu luteiin ja zeaxanthin on olulised silmade tervisele. Mitmed teadustööd on tõestanud, et need antioksüdandid kaitsevad silmi kae ja maakula degeneratsiooni vastu.


Populaarsed artiklid

Sinu parema teenuse tagamiseks kasutame sellel lehel küpsiseid. Külastades lehekülge nõustud küpsiste kasutamistingimustega.